Acta Historica Tallinnensia, 2010, 15, 167-190 doi: 10.3176/hist.2010.1.08

WAS IT ALL PURE PROPAGANDA? JOURNALISTIC
PRACTICES OF ‘SILENT RESISTANCE’ IN SOVIET
ESTONIAN JOURNALISM

Epp LAUK® and Tiiu KREEGIPUU"

* Department of Communication, P.O. Box 35 (ToB), FI-40014 University of Jyviskyld, Finland,;
Epp.Lauk@gmail.com ~
Institute of Journalism and Communication, University of Tartu, 18 Ulikooli St., 51014 Tartu,
Estonia; Tiiu.Kreegipuu@ut.ce

This paper focuses on the journalistic strategies and practices that Estonian journalists and
editors used for expressing both their dissent with the restrictions of the freedom of the press and
opposition to the Soviet regime. As no underground dissident press existed in Estonia in the Soviet
period (1940-1941 and 1944-1991), journalists developed various ways of ‘silent resistance’ within
the official press. Our aim is to demonstrate and analyse journalistic practices — both discursive and
editorial — that undermined the ideological purposes of Soviet journalism. At the discursive level,
journalists often tried to diminish the official ideological discourse by enlarging the proportion of
the apolitical journalistic discourse in the newspapers. Journalists also skilfully used various linguistic
means to bypass the ‘party line’. On the editorial level, editors often passed, at their own risk,
content that was not politically and ideologically ‘correct’. Censors often complained to Party
headquarters about the editors who ‘tried to avoid the responsibility of editing” and were ‘incompetent
in applying the regulations and rules’.

INTRODUCTION

The media’s primary function and purpose under the Soviet regime was to
serve as “the Party’s sharpest weapon™' by legitimizing the power of the Communist
party and its leaders. Peter Kenez, who defines the Soviet Union as a propaganda
state, calls the Soviet press a “blood-circulation system of the body politic” and
a vitally important tool for the Soviet regime that defined the terms of political
discourse and established the limits of the public sphere.” Therefore, Soviet
journalism lacked all the traditional functions that journalism has in a democratic

' Lendvai, P. The Bureaucracy of Truth. How Communist Governments Manage the News. Burnett
Books, London; Westview Press, Boulder, Colorado, 1981, 17.

2 Kenez, P. The Birth of the Propaganda State: Soviet Methods of Mass Mobilization 1917-1929.
Cambridge University Press, Cambridge, 1985, 222-223.

167



society.” In order to ensure the unity of power and ideology, the Soviet media
system was designed hierarchically® to enable efficient supervision and control.
Any questioning of the leading role of the Communist party and its ideology would
have undermined its power monopoly. Therefore, a huge mechanism of censorship
continuously watched over the work of editors and scrutinized the content of all
publicly distributed texts and images. The mass media also ought to actively form
the public opinion for the course of the party.

Total control of the news filtering process, reflecting every change in foreign and domestic

policy priorities, and the permanent, intensive and consistent repetition of simplified political

messages are the outstanding features of the Communist propaganda technique.’

Against this background, it appears somewhat surprising and contradictory how
popular this propaganda media was among Estonian people. According to studies
carried out in the Department of Journalism of Tartu University, the organ of the
Communist Youth League (Komsomol), Noorte Hdidl (The Voice of the Youth)®,
was regularly or irregularly read by 89 per cent of Estonians in 1976 and by 91
per cent in 1987. The Communist party’s main organ Rahva Hddl (The Voice of
the People) had nearly as large a readership. The cultural weekly Sirp ja Vasar
(Sickle and Hammer) was not read only by those interested in the arts and culture,
but had a far broader readership (68 per cent of Estonians in 1976 and 69 in 1987)
due to its coverage of social issues and its satirical pages.” According to an Estonian
sociological survey in the early 1980s, the readers’ interests in general were opposite
to the official hierarchy of the topics. The most popular issues among the readers
were those of family and home, social welfare, nature, ethics, culture and education.
Politics and ideology, heading the list of the official hierarchy, came last in the
readers’ rankings.®

These studies clearly indicate that the Soviet Estonian press was not only an
ideological brainwashing machine, but also offered people something they were
really interested in and could identify with. The whole picture of the Soviet media
looks somewhat contradictory — within the framework of a tightly controlled and

Lauk, E. The antithesis of the Anglo-American news paradigm. News practices in Soviet
journalism. — In: Diffusion of the News Paradigm 1850-2000. Eds S. Heyer, H. Pottker. Nordicom,
Goteborg, 2005, 169-184.

Vihalemm, P., Lauristin, M. Political control and ideological canonisation. The Estonian press
during the Soviet period. — In: Vom Instrument der Partei zur “Vierten Gewalt”. Die ostmittel-
europdische Presse als zeithistorische Quelle. Tagungen zur ostmitteleuropa-Forschung, 4. Ed.
E. Miihle. Verlag Herder-Institut, Marburg, 1997, 103—109.

Lendvai, P. The Bureaucracy of Truth. How Communist Governments Manage the News, 21.

All translations from Estonian and Russian into English in this document are the responsibility of
the authors, Epp Lauk and Tiiu Kreegipuu.

Vihalemm, P., Kéuts, R. Triikisdna ja lugejaskond Eestis 1965-2004 [The press and its readership
in Estonia in 1965-2004]. — In: Meediasiisteem ja meediakasutus Eestis 1965-2004 [Media
system and media consumption in Estonia in 1965-2004]. Ed. P. Vihalemm. Tartu University
Press, Tartu, 2004, 66—67 [in Estonian].

Vihalemm, P., Lauristin, M. Political control and ideological canonisation. The Estonian press
during the Soviet period, 106—107.

6

o

168



supervised system it still appeared possible to realize goals different or even
opposite to those for which the system was created. Several studies on Soviet
journalism and society’ demonstrate that the mass media did not function as a
perfect propaganda weapon in the hands of the party, but at different times, deviated
from their main tasks in various ways. As Thomas Wolfe argues,

the Soviet press was by no means the kind of perfectly orchestrated machinery of persuasion
depicted in totalitarian anti-utopian fiction like Orwell’s 1984.'

The complex multilayered bureaucracy of censorship was insufficient to be able
to catch all possible deviations from the ‘party line’. In Estonia, where no illegal
opposition press ever emerged (except a few single copies of some leaflets),
there were always journalists who tested the limits of ‘permitted’ and ‘prohibited’
within the framework of the official press. Numerous documents in the censorship
and Communist party archives indicate the existence of various practices of editing
and publishing that challenged the ideological guardians. In the journalistic texts,
parallel to the ideological discourse, gradually another — hidden oppositional and
critical discourse developed. These practices — we call them strategies of ‘silent
resistance’ — always existed under the surface, but never turned into an active
political protest against the authorities. Largely, it was journalists’ professional
aspirations to avoid making propaganda journalism and to talk about issues
important to their audiences. An old journalist recalls in his memoirs:

We made an abrupt change in our newspaper and introduced a policy of following the readers’

interests and not these of the authorities. This ‘heresy’ did not, however, extend to a mutiny

against the almighty totalitarian system. We were inspired by the natural aspiration of a professional
journalist to make a good newspaper that people read, value and like.""

This quotation also reflects the ambiguous position of journalists who were obliged
to obey the party guidelines simply to keep their jobs. On the other hand, they
tried to deserve their audiences’ trust by discussing with them their everyday life
problems, social and cultural issues, and doing so from a critical viewpoint. Among
Estonian editors and journalists, a significant group challenged the constraints
of official ideology by transmitting their message ‘between and behind the lines’,
risking the attention of the censors and getting punished. Many journalists also tried

°  Cf. Wolfe, T. C. Governing Soviet Journalism. The Press and the Socialist Person after Stalin.

Indiana University Press, Bloomington, Indianapolis, 2005; Lauk, E. Restoring democratic
discourse in the Estonian press (1987-1990). — In: The Challenge of the Baltic Sea Region.
Culture, Ecosystems, Democracy. Eds G. Bolin, M. Hammer, F. Kirsch, W. Szrubka. S6dertérn
University College, Stockholm, 2005, 307-322; Harro, H. Changing Journalistic Conventions
in the Press. Empirical Studies on Daily Newspapers under Different Political Conditions in
20th Century Estonia. University of Oslo Press, Oslo, 2000; Jakubowicz, K. Media as agents
of change. — In: Glasnost and After. Media and Change in Central and Eastern Europe. Eds
D. L. Paletz, K. Jakubowicz, P. Novosel. Hampton Press, Inc., Cresskill, New Jersey, 1995, 19-48.
Wolfe, T. C. Governing Soviet Journalism. The Press and the Socialist Person after Stalin, 31.
Uus, S. Leheneegri leivas [Being a journalist]. — In: Kuidas vaatad, ndnda nded. Eesti aja-
kirjanike elulood, IIT [What you see depends on what you look at. Biographies of Estonian
journalists, II1]. Eds A. Pallas, S. Uus. Tartu University Press, Tartu, 2009, 231 [in Estonian].

169



to avoid personal involvement in the system and to exploit apolitical issues and
use non-ideological vocabulary when talking to their audiences.'”

The studies emphasize the complex and polymorphous character of the Estonian
Soviet press and journalism and the mechanisms of control."® Journalistic practices
have mainly been researched on the level of newspaper texts or on the basis of the
scripts of radio broadcasts. Gradually, the vast quantity of archive documents
concerning party supervision and control over the Estonian press and journalism
and the memoirs of journalists are gaining researchers’ attention.

This paper focuses on the strategies of ‘silent resistance’ in the Estonian press
during 1945-1985 (from the end of WWII until Gorbachev’s ‘glasnost’). We will
demonstrate various journalistic practices on both the editorial and discursive
levels. It is possible to find hidden discourses and messages by studying news-
paper texts. The attempts of journalists and editors to use loopholes in the editing
and publishing regulations and rules for enlarging the limits of the ‘permitted’
and smuggling something ‘non-permitted’ into print are not so clearly, or not at
all, reflected in the texts. Therefore, our sources are not limited only to newspaper
texts, but also include numerous documents from the archives of the Estonian
Communist Party (ECP) and Estonian censorship authorities.'* Systematically going
through the documentation of the Central Committee of the Estonian Communist
Party (ECP CC), minutes of the meetings, shorthand records, resolutions, pre-
scriptions, rules etc. dealing with the governance and supervision of the press and
the occasions of ‘ideological errors’ during 1945-1985 were selected. For cases
of ‘ideological errors’, we searched censorship archives, newspaper texts and
published memoirs of journalists for complementary data.

The inevitable incompleteness of the source material does not allow us to
argue that we have detected all possible strategies of ‘silent resistance’ used by
Estonian editors and journalists under the Soviet regime. Our examples, however,
allow the sketching of certain patterns that indicate the robustness of particular
journalistic practices. Various ‘ideological errors’, deviations from ‘the party line’,
‘anti-Soviet” expressions and other ‘blunders’ are continuously dealt with in the
official documentation of the Soviet authorities. Also in the memoirs of journalists
similar motives recur repeatedly. Discussing strategies of ‘silent resistance’ on

2 Lauk, E. Estonian journalists in search of new professional identity. — Javnost/The Public,

1996, 3, 4, 96-106.

E.g., Lauristin, M., Vihalemm, P. Recent historical developments in Estonia: three stages of
transition (1987-1997). — In: Return to the Western World: Cultural and Political Perspectives on
the Estonian Post-Communist Transition. Eds M. Lauristin et al. Tartu University Press, Tartu,
1997, 73—126; Lauk, E. Practice of Soviet censorship in the press. The case of Estonia. — Nordicom
Information, 1999, 21, 3, 27-39; Harro, H. Changing Journalistic Conventions in the Press; Pérl-
Lohmus, M. Journalistic editing in a closed society. — In: Journalism at the Crossroads. Perspectives
on Research. Eds J. Koivisto, E. Lauk. Tartu University Press, Tartu, 1997, 108—120.

Documents of the Estonian Communist Party in the branch office of the Estonian State Archives
(Eesti Riigiarhiivi Filiaal (ERAF)): files of the Central Committee of the Estonian Communist
Party F1; files of the ECP’s Tartu City Committee F 148; files of the Estonian censorship authority
(GLAVLIT) in the Estonian State Archives (Eesti Riigiarhiiv (ERA)) R-17.

170



a discursive level, we rely on earlier studies and limit ourselves to presenting some
characteristic examples without conducting a detailed discourse analysis of a large
numbers of texts.

OUTLINING THE CONTEXT: THE LOVE-HATE RELATIONSHIP
BETWEEN THE PARTY AND THE PRESS

In Estonia, the ECP CC with its Bureau was the highest instrument of Soviet
power in Estonia. However, it was not an independent decision-maker, but a
subordinate of the Central Committee of the Communist Party of the Soviet Union
(CPSU CC) in Moscow. The ECP CC not only received instructions from Moscow,
but also regularly reported to Moscow. The CPSU CC also created and orchestrated
an enormous mechanism of control over public information and other kinds of
public texts and images. The most important and powerful elements of this
mechanism were GLAVLIT (the Chief Administration for the Protection of State
Secrets in Press and the Other Media, or censorship office) and the KGB. Each
Soviet ‘Republic’ and every larger administrative unit (e.g. oblast) had a similar
structure of the controlling mechanism subordinated to respective all-Union
institutions in Moscow.

The party supervision over the press covered two broad spheres: administrative
and ideological. The administrative tasks included, for example, ‘work with cadres’ —
nomination of the editors-in-chief and leaders of the ‘Party life’ departments
of the newspapers and magazines, education of journalists and contributors
(correspondents), punishing journalists in case of mistakes and errors. The party
committees also confirmed the composition and size of editorial staffs, salaries
and fees, prices of the issues and their circulation numbers, and initiated and carried
out subscription campaigns. All new publications in Estonia needed a ‘visa’ from
the ECP CC to be able to start appearing and their names had to be approved
by the CC Bureau. Any decisions made by the ECP CC had to be confirmed in
Moscow, especially concerning launches of new publications and staff appointments.
The editors-in-chief of the main party organs, among them Estonia’s most important
dailies Rahva Hddl and the Russian language Sovetskaja Estonija (Soviet Estonia)
were appointed from among a specially trained and instructed status group of
party cadres and belonged to the so-called communist party nomenklatura.

All the decrees, decisions and orders of the ‘masters’ in Moscow were to be
discussed in the ECP CC, and respective actions undertaken. Especially important,
concerning the press, were decrees and directives about ideological issues. The
usual practice of response to such documents was initiating a case of critical
assessment of a journal or newspaper and condemning it because of ideological
mistakes. A renowned and researched example of this practice is connected
with the decree of the CPSU CC “On the journals Zvezda and Leningrad” of
August 14, 1946." In Estonia, this decree had severe consequences for the literary

5 See more, for example, in Clark, K., Dobrenko, E. Soviet Culture and Power. A History in
Documents, 1917-1953. Yale University Press, New Haven, 2007.

171



journal Looming (Creation) that was accused of ideologically and literarily weak
content; the editor-in-chief of Looming, Mart Raud, was replaced and the editorial
office re-staffed. The decree of the ECP CC ‘On the journal Looming’, on
September 18, 1946'° was published in the all-Estonian newspapers. The entire
Estonian press had to be reviewed and discussed “in the light of the important
decrees”. It started with the ECP’s main organ Rahva Hiidl, “ideological shortages”
of which were discussed at the meeting of the newspaper’s Party sub-organisation
on October 19, 1946."

The above-mentioned decrees generated a larger attack against the culture and
literature of Estonia. On September 24 1946, Sovetskaja Estonija published
Andrei Zhdanov’s presentation about the journals Zvezda and Leningrad and then
the same newspaper published an article against Valmar Adams, author and Tartu
University lecturer, who had some months earlier published an essay on Gogol
in a publication series of the University. He was harshly blamed for falsifying
Russian literary history and using ideologically wrong arguments and examples.
The University sacked him, forbade the distribution of the essay and closed down
the publication series. Some time later, all the Proceedings of the University of Tartu
ceased and they did not reappear until 1954."

Throughout the decades of Soviet rule, the CPSU CC regularly issued decrees
in which it presented cases of deviations from the ‘party line’, of following the
wrong (mostly ‘bourgeois Western’) ideas, and making ideological errors or
avoiding criticism and self-criticism (e.g. concerning the magazine Ogonjok in
1958, Novyi Mir and Oktjabr in 1967). In addition to pointing out the right
directions, they also served as demonstrations of ‘party vigilance’ and reminded
journalists where the limits of their freedom of expression lay. The decrees were
also echoed in the actions of the EPC CC in guiding the press."

After Stalin’s death and especially since Khrushchev’s famous 1956 speech
denouncing Stalin, ideological control in the Soviet Union eased slightly. Liberal
tendencies spread and the monolithic Soviet society began to disintegrate into
different spheres (e.g. the spheres of politics and culture became distinguishable).
Although the basic relationship between the media and their rulers remained the
same, the relative liberalisation, however, encouraged the emergence of criticism

16 EK(b)P KK biiroo 18., 25. ja 28. septembri 1946. a koosoleku protokoll nr 189 [Minutes of the
Bureau of the ECP CC no 189 18, 25 and 28 September 1946]. ERAF 2-4-328 [in Estonian].
Rahva Haile toimetuse EK(b)P algorganisatsiooni 19. oktoobri 1946. a koosoleku protokoll nr 10
[Minutes of the party organisation of the newspaper Rahva Hadl no 10 19 October 1946]. ERAF
132-2-3, 27-28 [in Estonian].

Veskimigi, K.-O. Kuidas valitseti Eesti NSV-d. Eestimaa Kommunistliku Partei Keskkomitee
biiroo 162 etteastumist 1944—1956 vahemingude ja sissejuhatustega [How Estonian SSR was
governed. 162 performances of the ECP CC in 1944-1956 with interludes and introductions].
Varrak, Tallinn, 2005, 175-178 [in Estonian].

Uus, S. Noukogude ajakirjanduse teooria ja praktika probleeme [Issues of theory and practice
of the Soviet journalism]. — In: Oppevahend ajakirjanike kvalifikatsiooni tdstmise kursustele
[Textbook for the qualification raising courses for journalists]. Ed. J. Peegel. Tartu Riikliku Ulikooli
eesti keele kateeder, Perioodika, Tartu, 1970, 24—85 [in Estonian].

172



and dissent and the rise of ‘cultural liberalism’ — “the rejection of Stalinist orthodoxy
in cultural expression”.? First of all, it appeared in the cultural sphere.

Unlike many other East European countries there was no significant organized
opposition or dissident movement involving large circles of intelligentsia in the
Estonian SSR.?' Within the circumstances of the ‘softening’ of the regime, certain
dissenting voices and opposition spirit still appeared in the Estonian society and
press. Furthermore, the period of Khrushchev’s ‘Thaw’ is considered to be vitally
important in the development of the Estonian press. The liberation from the shackles
of complete totalitarianism made possible changes in press that have even been
called “the revival of the press”.22 It became possible to establish new, non-
propagandistic press, especially cultural weeklies, journals and magazines. Although
ideologically controlled, they often reflected the critical views of the authors,
poets, journalists and philosophers. Russian philosopher Mikhail Kapustin, who
has analyzed the emergence of the ‘generation of the sixties’, divides the Soviet
culture into three sectors: the “machine-gunner culture” that directly and
unconditionally served the state ideology, the dissident culture, which focused on
criticizing the regime, and the ‘intermediate’ sector, which balanced between the
first two.”’ In Estonia, cultural journals, such as the organ of the Estonian Writers’
Union Looming and cultural weekly Sirp ja Vasar, youth magazine Noorus (Youth)
and regional newspaper Edasi (Forward) represented this ‘intermediate’ sector.

The censorship archives clearly reflect that attempts to transmit hidden messages
‘behind and between the lines’ became quite frequent from the late 1950s through
the 1960s and somewhat less frequent in the 1970s and early 1980s. At the end of
the 1960s, in connection with the Czechoslovakian uprising, control over the
public word became stronger again and remained so until Gorbachev’s reforms
started.

DISCURSIVE PRACTICES OF ‘SILENT RESISTANCE’
Journalistic discourse versus political discourse

The Soviet press can largely be seen as an example of pure political discourse:
a textual form of a social-political act of sending the message of the power elite
and ruling authorities to the people, as defined by discourse studies.”* The official-

20
21

McNair, B. Glasnost, Perestroika, and the Soviet Media. Routledge, London, 1991, 42.

Some small-scale organized dissent did, however, exist but it remained marginal as these people
did not have any influence in the cultural sphere.

Heyer, S., Lauk, E., Vihalemm, P. (eds). Towards a Civic Society. The Baltic Media’s Long
Road to Freedom. Perspectives on History, Ethnicity and Journalism. Baltic Association for Media
Research/Nota Baltica Ltd., Tartu, 1993, 204.

Kapustin, M. Proshloe i budushchee sotsializma [The past and future of Socialism]. Novosti,
Moskva, 1990, 448 [in Russian].

Chilton, C., Schéffner, C. Discourse and politics. — In: Discourse as Social Interaction. Discourse
Studies: A Multidisciplinary Introduction. Ed. T. van Dijk. — SAGE, 1998, 2, 206-230; Dijk, T. v.
Opinions and ideologies in the press. — In: Approaches to Media Discourse. Eds A. Bell,
P. Garrett. Blackwell Publishers Ltd., Oxford, 1998, 21-63.

22

23

24

173



political discourse appeared as long speeches or greetings of the leaders, legal
documents and party decrees, editorials, reports on fulfilling five-years plans or
achievements of ‘socialist competition’. The official-political discourse was usually
presented in the “collective social-political dimension and sterotypes of happy
people were obligatory”.”® This political discourse used a specific ideologically
tinged language full of ritual elements and clear value judgements, the language
of Soviet Communism or a ‘newspeak’ as Frangoise Thom has named it referring
to Orwell.*® The Orwellian term indicates the most important aspect of this officially
promulgated language — it played an important role in the functioning of the State
and served only one purpose: to be a vehicle of ideology and the only way of
expressing the ‘universal truth’.

The Soviet political discourse, representing the culture and political order of
the occupying power, was forcefully incorporated into the Estonian language
and press from the first days of the Soviet rule. Despite the efforts of the authorities,
however, real control over the language use was hard to achieve. The linguistic
standards and codes came from a foreign language — Russian, which was
specifically used in all Soviet ‘Republics’ for strengthening the positions of the
authorities. Therefore, the elements of Soviet ‘newspeak’ in the Estonian language
remained artificial and strange. Pathetic Soviet exclamations lost their earnestness
when translated and turned into parodies that consequently gave rise to jokes and
popular ballads. Ridiculing the occupiers and their humbly submissive satellites
formed a significant expression of spiritual protest by Estonians.”” Furthermore,
the Estonian language, an important element of national identity, acted as a
counterpower to the Communist project of constructing a uniform community of
Soviet people. Rein Ruutsoo who analysed the antisystemic elements in Soviet
Estonia argues that

the Estonian language, operating as a multilevel code for Estonian ethnic community remained
to act as a mechanism of preservation of self-identity.?®

Estonian journalists learned not only the most important elements and basic
techniques of ‘newspeak’, but also acquired the skills of using it for transmitting
alternative messages between the lines. The language barrier and linguistic
difficulties enabled Estonian journalists to challenge and get the better of the
ideological guardians. Although ‘newspeak’ became a permanent component of
the Estonian Soviet journalism for decades, it did not become a natural element of
the texts and remained alien and dissembling, and was thus, easier to ignore.

Three general stages can be distinguished in the development and use of the
Soviet ideological discourse in the Estonian media:

Harro, H. Changing Journalistic Conventions in the Press, 206.

Thom, F. Newspeak. The Language of Soviet Communism. The Claridge Press, London, 1989.
2 Heyer, S., Lauk, E., Vihalemm, P. (eds). Towards a Civic Society, 26-28.

Ruutsoo, R. Estonia. — In: Dissent and Opposition in Communist Eastern Europe. Eds D. Pollack,
J. Wielgohs. Ashgate Publishing Ltd., Hampshire, 2004, 126.

174



1. Adaption and introduction of the new Communist political vocabulary and
rhetoric in 1940 and from 1944 to the late 1950s;

2. Emergence and development of an alternative, formally apolitical discourse,
used alongside the ideological one. In the 1960s, a new generation of journalists,
publicists and authors challenged the constraints of the official ideology, and
started to use metaphorical language, allegories and allusions;

3. In the late 1980s, when the control and ideological oppression eased, it became
unnecessary to hide messages between the lines.”

Attempts to use journalistic discourse instead of political discourse can be
seen as a strategy of deviation from the prescribed ideological course. Journalistic
discourse refers to the specific information processing by journalists and
consumption of factual and non-fictional phenomena in the form of mediated
messages. Journalistic discourse is based on other types of discourse: reports,
declarations, interviews, speeches, meeting records, court trials and police
documents. This implies that “the text published in a newspaper usually has gone
through what we may term a ‘journalistic processing filter’. This means that events
fit into specific journalistic genres.*

Halliki Harro demonstrates that during a ten-year period, from 1971 to 1981,
alongside with a growing proportion of journalistic discourse, the proportion of
political discourse had decreased from 34 per cent to 18 per cent in the texts of
Communist youth newspaper Noorte Hdl.>' This tendency was not welcomed, but
still tolerated by the authorities.

A vivid example of the improvement of journalistic discourse was the Tartu
city and county newspaper Edasi. The staff of the newspaper had already gradually
started enlarging the scope of the topics in the late 1950s, when along with political
and economic issues, cultural and entertaining material (travel stories, jokes,
literary discussions etc.) were published. During the 1960s, the proportion of the
journalistic discourse increased even more. According to a member of the editorial
staff Sulev Uus,

the most revolutionary innovation was giving up publishing the favourite genre of the authorities —

editorials

and replacing them with columns, features and articles on topical issues.*® At the

same time, the political discourse was also represented and Edasi remained a true

Soviet newspaper (while being the most popular among the Estonian readers).

Therefore, its distancing from propaganda journalism was not impeded during the

period of the ‘Thaw’. However, the resolution of the Bureau of the ECP CC of

April 16, 1968 ‘About the shortcomings in the work of the editorial staff of Edasi

and the ideological errors in the newspaper’ clearly indicated a tightening of

control. The resolution strongly condemned the diminishing of the proportion of
propagandistic and political materials in the paper:

29
30

Lauk, E. Practice of Soviet censorship in the press, 27-39.

Harro, H. Changing Journalistic Conventions in the Press, 13, 199.
31 Ibid., 207-208.

32 Uus, S. Leheneegri leivas, 227, 234.

175



Seldom do interesting materials that distribute exemplary experience or sharply criticize the
shortcomings in the work of enterprises, collective farms and higher education institutions of
Tartu appear. Especially small is the share of propagandistic articles on the theoretical issues of
Marxism-Leninism.*?
The introduction of new topics and the enlargement of the journalistically processed
content were also strongly criticized:

Instead of dealing with important issues of economy and culture of the City and county, Edasi

publishes sensational and exotic material that /.../ contains vague formulations and ideological

errors. Especially serious suspicions arise conserning its dubious articles on literature and arts.**
The party resolution demanded an increase in the proportion of the political
discourse by dealing with all issues from the political viewpoint, while the apolitical
approach was labelled as an ‘ideological error’.

Gradually, the other newspapers had followed Edasi’s lead and enlarged the
alternative journalistic content on the account of ‘ideologically correct’ content.
The decree of the ECP CC of April 29, 1969, “On enhancing the responsibility of
the editors for the ideological-political level of the materials submitted for
publishing” marked, however, the end of the ‘Thaw’ for the Estonian press. This
decree was followed by several meetings in the ECP CC that resulted in the
resolutions of its Bureau about ‘insufficient work of editorial offices’ of several
particular newspapers and journals (e.g. “On the serious shortcomings in the
editing of some periodicals” of September 30, 1969).>* Censors, encouraged by
such signals from high Party authorities, tried to diminish their own responsibilities
in everyday censorship. They repeatedly complained to Party headquarters about
the editors who tried to “avoid the responsibility of editing” and were “incompetent
in the regulations and rules”. For example, in a secret letter to the Ideology
Secretary of the ECP CC, the Head of Estonian GLAVLIT complained:

The editors do not take seriously enough the decree of the ECP CC of April 29, 1969 and tend

to favour those few authors who claim that we do not have freedom of expression. Backing

themselves with the argument of avoiding the “restriction of the freedom of creation”, the editors
of Loomingu Raamatukogu and Noorus offer for publishing materials that are clearly not in
accordance with the ideological-political criteria or even include disorienting expressions.>®

The editors, however, still succeeded in getting ‘incorrect’ materials published
as revealed by a secret letter of the chief censor to the Ideology Secretary of the
ECP CC of October 1973:

3 Puudujaikidest ajalehe Edasi toimetuse t6s ja ideoloogilistest vigadest ajalehes [About the

shortcomings in the work of the editorial staff of Edasi and the ideological errors in the news-
paper]. — In: EKP KK biiroo 16. aprilli 1968. a koosoleku protokoll nr 73 [Minutes of the Bureau

“ of the ECP CC no 73 16 April 1968]. ERAF 1-4-3648, 78—79 [in Estonian].

Ibid.

35 Tosistest puudustest mdningate perioodiliste viljaannete toimetamisel [On the serious short-
comings in the editing of some periodicals]. — In: EKP KK biiroo 30. septembri 1969. a koos-
oleku protokoll nr 123 [Minutes of the ECP CC Bureau no 123, 30 Sept. 1969]. ERAF 1-4-3806,
11 [in Estonian].

36 ENSV GLAVLIT-i iilema Arnold Adamsi 1971. a 2. juuni salajane kiri EKP KK sekretérile Vaino
Viljasele nr 107c [Secret letter of the Head of the GLAVLIT of ESSR Arnold Adams to the
Secretary of the ECP CC Vaino Viljas no 107c 2 June 1971]. ERA R-17-3-78, 22-26 [in Estonian].

176



The censorship authorities still have to deal with the questions that should be resolved in
publishing houses and editorial offices before they present the materials for printing permission.
Unfortunately we have to admit not only denying many materials printing permission because
of ideological-political reasons, but also having unintentionally allowed several incorrect materials
to be printed...”’

Intertextuality — interlace of different discourses

The technique of intermingling and mixing elements of different discourses
was also well known in the Estonian Soviet journalism. In the critical discourse
analysis this technique is called intertextuality”® — shaping the texts’ meanings by
other texts, through establishing relationships between the texts and indicating
meanings that emerged out of these relationships. For example, journalists used
elements of political discourse in otherwise non-political texts (inserting quotations
from the ‘classics of Marxism-Leninism’) to make them more similar to the required
ideological-political discourse. Halliki Harro shows in her study that, during the
1970s and 1980s, various types of intertextuality appeared in Estonian journalism,
and that the newspaper discourse tended to take the ‘human-interest approach’
even when covering political or ideological events.”* A prominent example of
intertextuality is the front cover of the Komsomol daily Noorte Hddl of January 2,
1981. On the left part of the page a photo of Leonid Brezhnev is printed with
his New Year’s speech that represents the purely ideological discourse. The right
part of the page offers a clearly journalistic discourse, which includes the picture of
a happily smiling child accompanied by a reportage stressing family and home
values. The whole text includes one single ideological sentence.* Furthermore,
the picture of the child is about four times as big as the picture of Brezhnev.

Another example of intertextuality demonstrates how a very sensitive issue
was inserted into a formally ideologically ‘correct’ text. At the end of 1968, Edasi
published a review on the Baltic conference of history researchers in Riga.*!
Within a detailed description of the conference, a comment from a well-known
Estonian historian Sulev Vahtre appeared where he emphasized that historical
sources should not be used for distorting the truth and not be interpreted outside
their context. Vahtre actually commented upon a book of memoirs about Lenin,
published in Latvia, which used some quotations from Pravda in a context that
changed their original meaning. For Estonian readers, the historian’s criticism

37 ENSV GLAVLIT-i iilema Arnold Adamsi salajane kiri EKP KK sekretirile Vaino Viljasele

[Secret letter of the Head of the GLAVLIT of ESSR Arnold Adams to the Secretary of the

ECP CC Vaino Viljas]. ERA R-17-3-90, 4 [in Estonian].

Fairclough, N. Discourse and Social Change. Polity Press, Cambridge, 1992; Fairclough, N.

Discourse and text: linguistic and intertextual analysis within discourse analysis. — Discourse and

Society, 1992, 3, 2, 193-217; Fairclough, N. Media Discourse. Edward Arold, London, 1995.

Harro, H. Changing Journalistic Conventions in the Press, 209.

" Ibid., 206-207.

41 Ajaloo allikadpetuse teemadel [On the issues of teaching history sources]. — Edasi, 25.12.1968
[in Estonian].

38

39

177



touched upon a sensitive issue — the Soviet interpretation of Estonian history. The
official, ideologically correct version of history offered a distorted picture of
Estonia’s past and was produced for legitimizing the Soviet regime.*

Sometimes, intertextuality appeared in the more direct interplay of the text and
context. At the end of 1978, the CPSU CC had passed the notorious ‘Russification
decree’ called ‘On the measures for further advancing the learning and teaching
of the Russian language in the Soviet Republics’, and the Estonian Communist
Party immediately started to carry it out — mostly in the spheres of education and
culture. It was not coincidental against this background that in the first issue of
Sirp ja Vasar of 1979 an essay “About a nation with an old culture” by University
Professor Juhan Peegel was published, where he stressed:

In the survival of our nation, an amazingly strong, peculiar and rich spiritual culture has played

a role, perhaps more than we believe. The unwritten literature — folklore — is a part of it /.../ as
well as our language, without which the culture cannot exist.**

In an interview with Sirp ja Vasar in 1979, the well-known author Viivi Luik said:

I have been writing in order to while away the time... In order to say: everything is possible;
one must only want, and try and be patient. One has no right to give up, no right to surrender.**

Choosing the ‘right’ voice

The Soviet doctrine of journalism emphasized the participation of ‘the people’
in journalism as only those personally involved in production of goods and services
could report objectively on the real state of affairs. As a rule, 40 to 60 per cent of
the newspaper material had to be produced by people outside the editorial
office.*” As the newspaper’s function was to be the voice of the party, a large part
of the contributors were sitting in the party offices. High-ranking officials and
cultural figures and scientists were also represented among the authors. Another
voice was reserved for the ‘working people’ — farmers, factory workers, shop
assistants etc. Their contribution was especially favoured and required, although it
mostly appeared in the form of readers’ letters to the editor in Estonian newspapers.
Journalists were in the position of amplifying and transmitting these voices rather
than presenting unbiased information or expressing their own views. In this position,
some journalists still found a way of mixing different voices in journalistic discourse
to give anti-regime signals to their readers. There were cases where journalists
themselves took over the role of a ‘working man’ by starting to work as a fisherman,

42 Alongside with the official history concept another, unofficial version existed that contradicted

the official one. American researcher James Wertsch has studied Estonians’ understanding and
interpretations of both versions in his book: Mind as Action. Oxford University Press, New
York, 1998.

4 Sirp ja Vasar, 5.1.1979.

* Sirp ja Vasar, 27.4.1979.

4> Pietiliinen, J. From participatin to informing. The transition of journalism in the Russian regional
press. — In: Diffusion of the News Paradigm 1850-2000. Eds S. Hoyer, H. Péttker. Nordicom,
Gothenburg, 2005, 200.

178



a farmer in a kolkhoz or a restaurant doorman, and published stories as if written by
these representatives of ‘working people’. Olev Anton, a journalist at Edasi became
extremely popular among the readers with his satirical-humorous features of a
simple kolkhoz herdsman. His ‘common man’ appeared to be a stubborn, wilful
character who used rough expressions of farmers’ everyday spoken language.
Through the herdsman’s mouth Olev Anton succeeded to undermine the image
of the ‘authoritative’ source and the whole Soviet ideology.*

Individual versus collectivist prespective

The cornerstone of the concept of the ‘Soviet person’ was collectivism. In Soviet
society, the individual was always subjected to the collective. Individualism was
condemned as a ‘burgeois relic’ unsuitable for the ‘Soviet person’. The collectivist
perspective was characteristic of the political discourse, while “journalistic discourse
often used the private sphere or the personal-human dimension to avoid politics”.*’
Gradually, newspapers and magazines started printing feature articles covering
not only the societal collective, but also the lives of individuals. Genre-wise,
portraits and features were the best options for bringing forth individuals, their
personalities and concerns. Although the enlargement of the ‘personal-human’
perspective was probably not a purposeful activity directed against the ideological
pressure, it definitely undermined the positions and influence of the political
discourse in Estonian journalism.

‘Purposeful alienation’

A relatively often-used method for challenging ideological guardians has been
called ‘purposeful alienation’*®. The method involved intentional attempts at
changing the meanings of political terms or at least giving them ambiguous and
ridiculous meanings. Sometimes translation errors had the same effect. An early
example that became a popular joke among Estonians comes from 1940. Russian
propaganda texts and newspapers often used an expression ‘borba za bolshoje
djelo Lenina i Stalina’ (the struggle for the great undertaking of Lenin and Stalin).
The Russian word ‘djelo’ has two Estonian equivalents, each with an associated
meaning: ‘ziritus’ meaning ‘undertaking’ and ‘asi’ meaning ‘thing’. However, ‘asi’,
also has a particular connotation to the male sex organ. In the newspaper of the
Estonian CP Kommunist (12.11.1940, No. 130), this expression was translated,
using ‘asi’ instead of the more literal ‘siritus’ so that the sentence read as:

The Soviet journalist must be an uncompromising fighter for the big organs of Lenin and Stalin...*’

46
47
48

See more Heayer, S., Lauk, E., Vihalemm, P. (eds). Towards a Civic Society, 204.

Harro, H. Changing Journalistic Conventions in the Press, 206.

Susiluoto, I. Deritualization of political language: the case of the Soviet Union. — In: Texts,
Contexts, Concepts. Studies on Politics and Power in Language. Eds S. Hanninen, K. Palonen.
The Finnish Political Science Association, Helsinki, 69—80.

# Lauk, E. Restoring democratic discourse in the Estonian press (1987-1990), 313-314.

179



Analogy

Soviet censorship did not allow public discussions or even naming a range of
sensitive issues and problems of Soviet society. At the same time, condemning
and criticizing the same deficiencies in other societies was fostered and favoured,
especially during the Cold War. Shortages of goods and products, low living
standards, illiteracy, violation of human rights, absence of civic freedoms — could
be discussed when ascribed to capitalist societies. People’s everyday experiences,
however, easily projected these deficiencies to their own realities in Soviet society.
In many instances, journalists and authors intentionally constructed these analogies.
For example, the cultural weekly Sirp ja Vasar published in 1968 an article by
Paul Rummo who criticized the practice of the authorities to destroy the unsold
copies of periodicals three months after the date of publication. This made it
impossible for people to obtain old copies of journals and magazines in the
bookshops or from the publishers. In his article, Rummo gave an example about
destroying books in Nazi Germany and China as “a monstruous form of ideological
struggle” and compared ‘killing’ books with killing people. He also said:

It is still heartbreaking to think of killing books in the furnaces of the central heating plants and

in paper mills, and yes, chopping them up with an axe on the wooden block — which happened

in the not so distant past. >’
This was a clear reference to a crime Soviet authorities had committed in Estonia,
although it was put into the context of China. As the annual reports of the censorship
authorities attest, in just the first year of Soviet rule (1940-1941), over 200 000
copies of Estonian books had been destroyed. During the four years after the war
(1944-1948), almost half a million copies of books and periodicals were burned.”'

Afterwards, the case was examined by GLAVLIT at a meeting of the leader-
ship, which condemned the censor who had committed this dangerous ideological
error. The Head of the Estonian GLAVLIT, Arnold Adams in his speech accused
the censor:

Comrade Dils [the censor] should have used his rights to report to the leadership... It is wrong to

compare the recycling of some unsold copies with the destruction of the books in fascist

Germany and contemporary China, and even worse is to indicate to “our not so distant past”.
Also the phrases of killing books etc. are overflavoured.*

Use of Aesopian language

Hiding messages between the lines or using the so-called double writing is a long
tradition in Estonian journalism that goes back to the times of tsarist censorship.
Already the editors of the first regular Estonian newspapers taught their readers to

5% Rummeo, P. Triikisdna ja utiil [Printed papers and waste paper]. — Sirp ja Vasar, 26.1.1968 [in

Estonian].

Lauk, E. Practice of Soviet censorship in the press. The case of Estonia, 36.

2 ENSV GLAVLIT-i juhtkonna laiendatud ndupidamine 29.1.1968 [Meeting of the leadership of the
Estonian GLAVLIT on 29 January 1968]. ERA R-17-3-67, 11 [in Estonian].

51

180



look behind the lines. Lioudmila Savinitch, who analysed the use of Aesopian
language in the Russian press of the 19th century defines the Aesopian language as

an utterance, used strategically, which by means of various discursive devices, may generate a

second semantic level of speech, i.e. a hidden layer, the content of which is officially undesirable

or forbidden; in other words, with the implicit content, or subtext, that is officially undesirable

or forbidden.”
She lists various methods of using Aesopian language, such as irony and
euphemisms on a stylistic level, ellipses, statistics and quotation on the text level,
tropes like metaphor, analogy, allegory, acrostic etc. Most of these elements can
be found in the Soviet Estonian press. Practices of using Aesopian language in
the newspaper texts could be an independent topic of research and it is not
possible to go into details in the limited space of this article. Instead, we give
some case examples together with the context in which they occured and how the
authorities responded.

A poem by a young Estonian author Arvi Siig Lasteaiatidi (The kindergarten
teacher) serves as a marvellous example of expressing non-agreement and also
well illustrates how allergic the guardians of the public word were towards the
attempts to undermine their authority. The poem, published in Sirp ja Vasar in
March 1967, described a visit of a group of kindergarten children to the Zoo.
Their teacher Masha (the name indicates that the teacher was Russian) explained
to the children what they saw, claiming that they should take her words as the
truth and not what they saw with their own eyes. The first letters of the lines, read
from top to bottom, formed the words ‘people’ and ‘the whole truth’.>* In addition
to that, the author had read one of his forbidden poems in a literary programme in
Estonian Television.

A succession of numerous meetings and subsequent reports followed. The
meetings involved GLAVLIT, the ECP CC with its Bureau and departments, the
party sub-organisations of the State Television and Radio Committee and the
weekly Sirp ja Vasar. In addition, the Union of Writers and the Committee of
the Young Communist League, Komsomol, of which Siig was a member, were
represented. At the meeting of the ECP CC Bureau, all the parties involved tried
to deny responsibility to avoid the consequences by claiming that they had not
noticed the hidden messages. The Head of the GLAVLIT justified his workers’
inattention on the basis of the brevity of the printing deadlines (just ninety minutes
in this case between receiving the proofs and the print deadline).”® As a result of
lengthy acrimonious discussions with each organ accusing the others, the Bureau
decided that the case

was not one of literary thoughtlessness but a political act

53 Savinitch, L. Pragmatic goals and communication strategies in journalistic discourse under

censorship. — In: Power without Domination: Dialogism and the Empowering Property of

Communication. Ed. E. Grillo. John Benjamins Publishing Company, Amsterdam, 2005, 109.

Siig, A. Lasteaiatddi [The kindergarten teacher]. — Sirp ja Vasar, 10.3.1967 [in Estonian].

55 Stenogramm EKP KK biiroo koosoleku protokolli nr 31 juurde 21.3.1967 [Shorthand record of
the minutes of the meeting of the ECP CC Bureau no 31, on 21 March 1967]. ERAF 1-4-3569,
102—-103 [in Estonian].

54

181



and officially reprimanded the chief editor of Sirp ja Vasar. The Bureau also
stressed that cases like this should not happen again and that

the sense of responsibility among the editorial staff needs to be strengthened.’

The party did not punish the author but delegated this task to Komsomol.

A similar case occurred in 1981, when a student author published a poem in
Looming where the first letters of the lines formed the words ‘blue, black, white’
which are the colours of the flag of independent Estonia. During the Soviet time,
it was strictly forbidden to use these colours together and to even mention the
existence of such a flag in public. However, the censors did not discover the
dubious poem for six months. The ECP CC Bureau dealt with the case in a
meeting and decided that as the chief editor of Looming had already been
punished (for something else) and as the case was relatively old, they put it aside.
The punishment for the censor responsible for the issue was only a reprimand.
The censor’s error was mitigated by his previous good work in “removing lots of
disorienting material from the journal” and his promise “to improve his work and
be more diligent in the future”.”’

Aesopian language was often used in satirical texts. It has been argued that

the appearance of satire became a certain way to fight against the Soviet ideological system.*®

Ridiculing the ‘newspeak’ was one way of doing so. The massive use of adjectives
was among the characteristic features of ‘newspeak’. Adjectives played a specific
role in prescribing the value schemes and assessing everything. The use of
aggressive and often improper adjectives was growing beyond sense in the Estonian
political discourse. In a satirical pamphlet Sirp ja Vasar wrote:
The other day the founding conference of the Association of Adjectives took place. /.../ The
chairman of the Board was elected Sharp, the deputy chairmen became Serious and Decisive,
members Remarkable, Stimulating, Ardent, Purposeful, Grandiose, Overwhelming and Permanent.
The responsible secretary became Active. A resolution was adopted to promote the use of these
adjectives in our everyday language.*

EDITORIAL PRACTICES OF ‘SILENT RESISTANCE’

As argued above, alongside the discursive level, editorial and publishing
practices also offered opportunities to deviate from the ‘party line’ and express
non-agreement and opposition. Archive documents and memoirs of journalists
and editors reflect various practices of taking advantage of personal relationships,

56 EKP KK biiroo 21. mirtsi 1967. a koosoleku protokoll nr 31 [Minutes of the meeting of the
ECP CC Bureau no. 31 on 21 March 1967]. ERAF 1-4-3501, 50-51 [in Estonian].

57 ENSV GLAVLIT-i iilema kiskkiri nr 2-ak 1981. aasta kolme kvartali ts6tulemustest [Decree no
2-ak of the Head of GLAVLIT on the result of the first three quarters of 1981]. ERA R-17-2-148,
11-13 [in Estonian].

% Hayer, S., Lauk, E., Vihalemm, P. (eds). Towards a Civic Society, 204.

% Havi, T. Omadussdnade konverents [The conference of adjectives]. — Sirp ja Vasar, 18.6.1965
[in Estonian].

182



loopholes in the regulations and overlappings in the chain of command, as well as
misleading the attention of the censors.

Using the ‘human factor’ — personalities matter

The exactness in following the ‘party line’ by a publication largely depended
on the personality of the editor-in-chief, but to an extent, also on the personality
of the censor. Between the 1960s and 1980s, censors were recruited from among
people with a University education, most often graduates of the humanities. The
motive to become a censor could be a perspective of getting certain privileges
(censors belonged to the nomenklatura) and a higher than average salary. Censors
were, generally, loyal to the regime they served. However, as we can read in
several memoirs of journalists and book publishers, some of them happened to
feel uncomfortable in communication with the editors and journalists. It could
happen, occasionally, that censors even advised journalists and editors how to get
their ‘unorthodox’ messages through. For example, Linda Poots, editor-in-chief
of journal Eesti Loodus (Estonian Nature) in the 1970s, recalls that the censors who
controlled her journal were

extremely culture-friendly, understanding, and even helpful, sometimes giving advice on how to

rephrase the texts or redesign the charts in order to get them through the “needle eye” of the

CCHSOT.60

Some editors even look positively back to the Head of Estonian GLAVLIT
during 1959-1983, Arnold Adams, who was generally known as a strict and
pedantic official.®’ The editor-in-chief of Looming in 1968, Paul Kuusberg has
written about him:

...it was possible to debate with him and in many cases he finally agreed with the arguments of

the editors. The situation with his counterparts in Moscow was much more complicated and

troublesome.*
The case of the chief censor, however, was more about advising how to better follow
the ‘correct political line’ rather than to get something oppositional published, as the
editor of the Communist party main propaganda journal Kiisimused ja Vastused
(Questions and Answers) remembers.

0 Poots, L. Kuidas ma ajakirjanikuks sain, ajakirjanik olin ja ajakirjanduse maha jétsin [How I

became journalist, was journalist and left journalism]. — In: Meie jéljed jadvad. Eesti ajakirjanike
elulood, I [Our footprints will remain. Biographies of the Estonian journalists, I]. Eds A. Pallas,
S. Uus. Tartu University Press, Tartu, 2004, 105 [in Estonian].

Veskimigi, K.-O. Noukogude unelaadne elu. Tsensuur Eesti NSV-s ja tema peremehed [The
Soviet drem-like life. Censorship in the ESSR and its masters]. Tallinna Raamatutriikikoda, Tallinn,
1996, 63 [in Estonian].

Kuusberg, P. Teist korda abielus “Loominguga” [Married with “Looming” for the second time]. —
Looming, 1993, 4, 547 [in Estonian].

Lillemée, V. Adraseadjana kolmel ajakirjanduspdllul. Meenutusi [Ploughman in three fields of
journalism. Memoires]. Maalehe Raamat, Tallinn, 2008, 99 [in Estonian].

61

62

63

183



Numerous complaints from GLAVLIT to the Propaganda Department of the
ECP CC during the 1960s and 1970s indicate that the editors often used their
position for passing content that was not ideologically and politically ‘correct’.
For example, in 1962, the chief censor repeatedly complained about the editor-in-
chief of the linguistic and literary magazine Keel ja Kirjandus (Language and
Literature) Olev Jogi. In one of the letters, the chief censor wrote:

When the Head of the GLAVLIT had explained to comrade Jogi what the changes are and why

they are necessary, comrade Jogi answered that nobody else, but he personally as the editor, is

responsible for what is published in the magazine. After this statement I refused to give
permission for publishing. After a while, comrade JGgi made the corrections and got permission
for publishing. I find such behaviour in an editor intolerable.**

The document also reveals that the editor had been invited to the Central
Committee for a ‘chat’. The Ideology Secretary, comrade Ranne wrote on the
complaint:

The issue has been discussed with comrade Jogi.

According to the memoirs of journalists and editors, it was a frequent practice
that oral reprimands and instructions were given by high censorship officials and
party officials. Therefore, very few of them are documented.

The chief editor of the literary publications series Loomingu Raamatukogu
(The Library of Looming) Otto Samma also caused a good deal of trouble to the
censors and the party officials. He managed to publish several issues of ‘dubious
content’ and fought with the censorship authorities about almost every issue. In
1973, he was sacked.

‘TIME FACTOR’ — TAKING ADVANTAGE OF CONSTANT
PRESSURE OF TIME

Publishing was a long and time-consuming process in the Soviet Union because
of numerous bureaucratic procedures that preceeded printing and distribution.
Each manuscript had to be approved at different stages of publishing and printing
process by different officials. At each stage the controllers had the right to demand
corrections or stop the whole process. Sometimes the process was stopped even at
the distribution stage.®

% ENSV GLAVLIT-i iilema A. Adamsi kiri EKP KK propaganda ja agitatsiooni osakonna
juhatajale V. Rannele 3.7.1962 [The letter of the Head of the Estonian GLAVLIT A. Adams to
the Head of the ECP CC Propaganda and Agitation Department V. Ranne 3 July 1962]. ERAF
1-254-27, 51 [in Estonian].

Cf. Maimik, P. Tdkked ajalehtede-ajakirjade triikkimise teel enne tsensuuri kaotamist Eestis
[The hindrances to the printing of newspapers and magazines before the abolishment of
censorship in Estonia]. — In: Eesti ajakirjanduse ajaloost, X [On the history of Estonian
journalism, X]. Ed. P. Maimik. Tartu University Press, Tartu, 1996, 99—107 [in Estonian].

65

184



The publishing and printing processes always had deadlines that were to be
followed. Staffs of the newspapers, as well as the censors, were always in a hurry
to get the issues printed and distributed on time, especially in case of the daily
press. Under these circumstances the editors tried to gain some benefit from the
pressure of the deadlines by presenting sensitive materials at the last moment.
Lembe Hiedel, one of the former editors of Loomingu Raamatukogu has written
in her memoirs that sometimes she deliberately gave ‘dubious’ texts to the
printing-plants and to the censors at the last minute. A clever strategy was to
remind the censors and the printers that there were plans and deadlines to follow
or some important holiday was approaching.®

In several cases, when caught by the censors, the editors used the time factor
for justifying their slip-ups and errors. For example, the editor-in-chief of the
youth magazine Noorus, Aleksander Koel explained in his letter to the party
officials that because of the need to meet the deadline he did not replace an
‘ideologically wrong’ article with another but tried to correct it.

The publishing of this article was, indeed, a slip of my and my staft’s vigilance. /.../ The author

categorically demanded, just before the printing deadline expired, restoring some of the para-

graphs we had previously deleted...”’

The documentation of the Bureau of the ECP CC reveals that this time, the
editor-in-chief was not severely punished because he had already been active in
correcting his ‘mistake’ by discussing the case in the editorial office and by
making staff changes. His verdict was to be put ‘under surveillance’®® since, in
fact, he was loyal and obedient. This case, however, demonstrates how some
authors took advantage of the ‘time factor’ and sometimes succeeded in getting their
‘incorrect’ texts through, even with the ‘vigilant’ editors.

‘Format factor’

In 1957, a new type of periodical publication was established, called Loomingu
Raamatukogu (The Library of Looming). This was a serial supplement of the
literary magazine Looming for publishing translations from foreign literature and
also new books of Estonian authors. The books in this series were published in
paperback format and had a unified layout and design similar to magazines. They
appeared regularly as magazine issues. As a result, the less rigid and faster
publishing and printing procedures of periodicals were applied, as opposed to the
lengthy fixed procedures for books. Loomingu Raamatukogu became extremely
popular because books became available that would never have appeared through
the regular book publishing system (e.g., works of Kafka and Havel).

% Hiedel, L. Loomingu Raamatukogu alaeast: markmeid ja meenutusi [Remarks and memoires of

an editor of the Literary Series Loomingu Raamatukogu]. — Vikerkaar, 1995, 8, 72 [in Estonian].
A. Koeli seletuskiri EKP KK sekretérile sm Véljasele 1.2.1972 [A. Koel’s explanation letter to
the Secretary of the ECP CC comrade Viljas of 1 February 1972]. ERAF 1-11-246, 1 [in Estonian].
EKP KK biiroo 15. veebruari 1972. a koosoleku protokoll [Minutes of the meeting of the Bureau
of the ECP CC of 15 February 1972]. ERAF 1-4-4161, 115 [in Estonian].

67

68

185



Playing hide-and-seek

Under Soviet censorship certain topics and facts could never be mentioned
publicly, such as big disasters with human losses, everything that concerned the
armed forces, criminality and jails, etc. A central document guiding the censors
and editors in securing ‘secret information’ from the public was the list of banned
data, which was regularly updated according to changes in official policy and
ideology (e.g., the same facts, names, data could be forbidden at one time and
allowed at another time).” The editors and also journalists knew, generally, what
was not allowed. Sometimes, however, they deliberately included something that
they knew would catch the censor’s attention. Several editors recall in their
memoirs’’ that when they suspected that the censor might forbid something they
wanted to publish, they placed this text among clearly provocative material that
was certainly forbidden. Misleading the censor’s attention in this way they
succeeded in publishing sensitive issues in several cases, especially in the literary
magazines where the ideological suitability of the texts was often arguable and
dependent on the context of other texts published in the same issue.

These practices that put not only their publications but also editors themselves
in danger of getting punished for ‘ideologically harmful’ texts, were characteristic
of the cultural and youth publications and local newspapers (for example Edasi)
since the 1960s. In many cases the risk was justified — several writings were
published without serious consequences even after passing the post-printing censor-
ship. The cases documented by the censorship authorities, however, tell us only
of unsuccessful attempts.

One of these is symptomatic. In 1975, Loomingu Raamatukogu prepared an
edition of Estonian proverbs and enclosed, at the end of the book, a list of all the
publications that had been published since the launch of the series in 1957. This
list included the names and works of authors who, at that time, were forbidden
and had been announced as persona non grata (such as Aleksandr Solzhenitsyn,
Vassili Aksjonov, Anatoli Kuznetsov).”' The issue successfully passed the censor-
ship and was already printed when suddenly the Head of the Estonian State
Publishing Committee ordered the destruction of the whole edition. He claimed
that the book had too narrow and too scientific approach for being suitable for a
large audience and that the book contained vulgar and ‘dirty’ expressions and
words.”” Although similar collections of Russian proverbs with much ‘dirtier’
expressions had been earlier published in the Soviet Union, GLAVLIT now issued
a decree forbidding the publication.” The real reason for the ban was never revealed

69
70

Lauk, E. Practice of Soviet censorship in the press. The case of Estonia, 31.

E.g., Hiedel, L. Loomingu Raamatukogu alaeast: mérkmeid ja meenutusi, 72; Villandi, V.
Toimetaja voi kirjanik? [Editor or author?]. — Looming, 1991, 4, 541 [in Estonian].

Ojamaa, J. Kiimme aastat “Loomingu Raamatukogus™ (1973—-1983) [Ten years in “Loomingu
Raamatukogu” (1973-1983)]. — Loomingu Raamatukogu, 2006, 37-40, 212 [in Estonian].
Veskimigi, K.-O. Noukogude unelaadne elu. Tsensuur Eesti NSV-s ja tema peremehed, 263.

¥ GLAVLIT-i iilema késkkiri 7.2.1975 [Decree of the Head of the GLAVLIT of 7 February 1975].
ERA R-17-1-614, 4 [in Estonian].

71

72

186



to the editors involved. What makes this case ironic is that a month after the
edition was destroyed, the all-Union GLAVLIT in Moscow issued a decree that
cancelled the publishing ban.”*

Taking advantage of institutional subordination

Estonian GLAVLIT was not always the final arbiter in the editing and publishing
process. A higher rank authority could overrule the decisions of local GLAVLIT
censors if the editors had enough courage to appeal. For example, when the local
censor banned publishing a panorama photograph of river Emajogi in Edasi, the
editor received permission to publish it from the military censor in Riga. Tartu
was a ‘closed city’ because a large military base and airfield were located just at
the boundary of the city, and it was strongly forbidden to publish photographs of
Tartu taken from the air.”

The hierarchy of the Soviet media and publishing system also made it possible
sometimes to publish texts that the local censors would have regarded or regarded
as unsuitable. When in 1965, Loomingu Raamatukogu wanted to publish Finnish
author’s Veijo Meri’s book ‘Manillakodysi’ in Estonian, the Estonian censorship
authorities forbade it as the book dealt with a sensitive historical fact — Jatkosota
(The Continuation War) between Finland and the Soviet Union. When the book
had been translated into Russian and published in Moscow, it was finally allowed

to publish it also in Estonia “in the same format as in Moscow”.”®

CONCLUSIONS

Estonia, as well as the other Baltic states, remained in many aspects different
from the other Soviet Union republics throughout the decades of the Soviet
occupation. Several cultural, economic and social differences were possible for
the reason that the pressures of the totalitarian system were weaker in the Baltic
countries than in the rest of the Soviet Union. The relatively weaker pressure is
explained partly by the shortness of the repressive Stalinist period in Estonia
(years 1940—-1941 and 1944-1953)"" and the politics that considered Estonia, Latvia
and Lithuania as ‘exemplary’ Soviet Republics, the so-called ‘Soviet West’. There-
fore certain cultural resources of resistance (literature and press in national language,
old cultural traditions like song festivals etc.) were allowed in the Baltic countries
to a greater extent than in many other parts of the Soviet Empire.”® The Soviet

™ Veskimigi, K.-O. Noukogude unelaadne elu. Tsensuur Eesti NSV-s ja tema peremehed, 263.

5 Uus, S. Leheneegri leivas, 253-254.

" GLAVLIT-i iilema asetiitja H. Azhnina/Laulu ettekanne Moskvasse 5.8.1966 [Report of the
Deputy Head of the Estonian GLAVLIT H. Azhnina/Laul to Moscow on 5 August 1966]. ERA
R-17-3-62, 4-9 [in Estonian].

77 Ruutsoo, R. Estonia, 122.

" Lauristin, M., Vihalemm, P. Recent historical developments in Estonia: three stages of transition
(1987-1997), 75.

187



ideology and propagated values of somo sovieticus had not much in common with
the reality of Estonians. Furthermore, some scarce sources of alternative infor-
mation were accessible (e.g. Finnish television in the northern part of Estonia) that
fed critical thinking. The emergence and development of a non-political discourse
in the press definitely did not contribute to the main purposes of the Soviet media —
strengthening the positions of the Communist party and its leadership. Although the
Estonian party and censorship authorities made big efforts in constructing and
maintaining an all-penetrating controlling mechanism that generally prevented
open resistance, silent opposition always existed and also found its expression in the
official media. As demonstrated in this paper, the editors and journalists challenged
the ideological guardians in various ways on both discursive and editorial levels.
The use of a non-political journalistic discourse in parallel to the official-political
discourse gave opportunities to develop discursive practices that enabled to transmit
alternative messages. People read these two parallel discourses in different ways.
One was for “us’, for the people, and the other was for the authorities. Dualism like
this corresponded to the dual sense of reality in people’s minds that has been
described, for example, by James Wertsch” and Aili Aarelaid.*® One half of the
duality was the Soviet sphere of communication, where one had to follow unaccept-
able and alien norms and values and to pretend that these were the right ones. The
other half was the essentially private sphere, in which the norms and values obtained
during earlier life experiences or from parents were hidden and maintained.

Analysing the process of societal and media transition in Eastern Europe, the
Polish sociologist Karol Jakubowicz argued that

the media fell short of attaining for the system the legitimacy and credibility they were expected

to provide. Rather, their operation was largely counterproductive. /.../ Accordingly, they performed

the quite unintendend function of undermining the system.®!

Among the conditions and reasons why the Estonian Soviet press did not serve
as a homogeneous propaganda channel and the journalists did not form a loyal
group of ideology workers, we would point out the following:

— changing ideological-political context in the Soviet Union in general. Soviet
society and politics did not remain the same throughout the decades of the
Communist project. Changes in the ideological orientations of the party leader-
ship and accordingly, the whole society, variations in power practices (e.g. the
rigidness and crudeness of the Stalinist period, relative liberalisation in the
1960s, the stuffy stagnation period) — all these were reflected in the media;

— the hierarchical structure of the media system in the Soviet Union that was
created for making control more efficient, but simultaneously also undermined
it. Newspapers and magazines each had their own ideological importance. The
all-Union press, the organs of the party organisations and newspapers in Russian

79 Wertsch, J. V. Mind as Action.

80 Aarelaid, A. Topeltmdtlemise kujunemine kahel esimesel ndukogulikul aastakiimnel [Development
of double thinking in the two first decades of the Soviet time]. — Akadeemia, 2000, 4, 755-773
[in Estonian].

81 Jakubowicz, K. Media as agents of change, 26.

188



language were considered more influential and therefore also more carefully
controlled. The same applies to authors and topics. The publications on the lower
levels of the hierarchy were less strictly controlled and supervised (regional and
local newspapers, cultural, youth and sports press). The emergence and develop-
ment of the journalistic discourse since the 1960s in these publications was
tolerated and sometimes even encouraged;

— peculiarities of Estonian conditions compared to many other parts of the Soviet
Union: the anti-Soviet, nationalistic and cultural resources were still maintained
(among those the national language as the most important element of Estonians’
identity); the relative openness towards the West and access to the alternative
information sources;

— the flaws in the mechanism of supervision and control that made it possible to
challenge and occasionally even ignore the censorship.

The discursive methods challenging or opposing the system that the authors and
journalists used were often supported by editorial practices. In most cases, however,
the editors were more cautious than the young and bold authors and journalists,
and discouraged rather than encouraged clearly provocative acts against the Soviet
system. The endeavours to pass rigid rules and break the chains of censorship
were mostly driven by creative and professional motives. Open anti-Soviet political
messages were regarded as provocations of no avail since they were too easy for
censors to identify. Therefore, cases expressing straight criticism against the Soviet
political system were very rare.

ACKNOWLEDGEMENTS

This research was supported by the European Union through the European
Regional Development Fund (Center of Excellence CECT of the University of
Tartu, Estonia) and the project ‘Actual Complexity of Cultural Communication
and Methodological Challenges of Cultural Research’ (SF0180002s07).

”VAIKSE VASTUPANU” PRAKTIKAD EESTI NOUKOGUDE
AJAKIRJANDUSES

Epp LAUK ja Tiiu KREEGIPUU

Noukogude Eesti triikiajakirjanduse olemuse ja rolli lahtimdtestamine nouab
mitmekiilgset ldhenemist. Kui tolleaegset ajakirjandust niha tliksnes ametliku info-
ja propagandakanalina ning kiilma s0ja aegse ideoloogilise relvana, siis tekib
kiisimus, miks eestlased seda ajakirjandust ikkagi tellisid ja lugesid. Vastus viitab
sellele, et hoolimata eel- ja jareltsensuurist sisaldasid ajalehed-ajakirjad ka midagi
muud kui poliitilis-propagandistlikke kirjutisi ning et neis leidus midagi, mis vastas
inimeste ootustele.

189



Erinevates véljaannetes, eeskétt vdiksema rangusega kontrollitud kultuuri- ja
noorteajakirjanduses kujunes vélja hulk ajakirjanduslikke praktikaid, mis avardasid
voimu poolt pressile ette kirjutatud rolli. Toimetustes piiiiti etteantud raamide
(tsensuurireeglid, parteiline kontroll ja surve, ideoloogiline propagandistlik kasitlus-
laad jne) piires leida voimalusi ning vahendeid alternatiivse kdsitluslaadi, uuen-
duslike teemade ja vormide toomiseks ametliku pressi veergudele. Véimu poolt
ajakirjandusele ette kirjutatud kursilt korvale kaldumisi vaib arhiividokumentide
ja ajakirjanduslike tekstide pohjal vaadelda kui erinevaid ajakirjanduslikke prakti-
kaid nii diskursiivsel kui toimetamise tasandil. Artiklis on kisitletud ndukogude
ajakirjandussiisteemi reeglitele ja ideoloogilistele alustele mittevastavaid (voi koguni
vastanduvaid) ajakirjanduslikke praktikaid molemal tasandil.

Kuigi koiki ndukogude ajakirjandussiisteemi proovile panevaid ja voimu ootusi
eiravaid ajakirjanduslikke votteid pole vdimalik tdielikult siistematiseerida, saab
siiski vélja tuua teatud enam levinud ning sagedamini kasutatud praktikaid. Néiteks
diskursiivsel tasandil hakkas alates 1960. aastatest {iha enam levima ajakirjanduslik
diskursus, mis voimaldas oskusliku kasutamise korral (nditeks pdimimine poliitilise
diskursusega, sdnumite peitmine jne) teemakasitluse avardumist ja uusi ldhenemis-
nurki. Toimetamise tasandil piilidsid aga toimetajad ja ajakirjanikud &ra kasutada
ndukogude ajakirjanduse kontrollimehhanismide puudusi ning ndrkusi. Ténu isik-
likele kontaktidele ja sidemetele ajakirjanduse valvuritega tsensuuri- ning partei-
organites, mandoverdades osavalt kattuvate kdsuliinide ja mdnikord vastuollu sattu-
vate ideoloogiliste nduete vahel, suudeti mitme véljaande (néiteks Edasi, Loomingu
Raamatukogu, Noorus) toimetuses tsensuuri viravate vahelt 1dbi suruda mitme-
kiilgset ning huvitavat materjali.

Artikkel tugineb arhiivimaterjalidele ja ajakirjanike mailestustele. Algallika-
tena on kasutatud Eestimaa Kommunistliku Partei (peamiselt EKP Keskkomitee
biiroo fondi) ja Eesti NSV GLAVLIT-i dokumente aastatest 1945-1985. EKP KK
biiroo koosolekute protokollidest, stenogrammidest ja ENSV GLAVLIT-i aru-
andluse ning kirjavahetuse dokumentidest on vélja otsitud juhtumid, kus partei
vOi tsensuuriorgan on triikkiajakirjandusest leidnud “ideoloogilisi eksimusi” ja
“vigu toimetuse t60s”. Aastakiimneid holmav allikmaterjal osutab, et “vead” ja
“eksimused” olid iisna iihetiilibilised ning sageli olid nende taga ajalehtede ja
ajakirjade toimetuste tootajate sarnased kditumispraktikad. Mitmekiilgsema pildi
saamiseks ja veendumaks selles, et iiht voi teist ajakirjanduslikku votet on nduko-
gude ideoloogiat ning ajakirjandusele seatud ootusi eiravalt kasutatud sihilikult,
on teiseks oluliseks allikatiiiibiks ajakirjanike mailestused. Selles osas on pdhi-
allikaks TU ajakirjanduse ja kommunikatsiooni instituudi vilja antud kolm kdidet
eesti ajakirjanike elulugusid (“Meie jiljed jadvad”, “Teelised helisillal”, “Kuidas
vaatad, nonda nded”).

190



